ќ. √олобуцький, ќ.Ўевчук "≈лектронний ур¤д"

ѕ≥дсумки. „ому ¬ам виг≥дно заохочувати запровадженн¤ електронного ур¤ду

ƒосл≥дивши проблему запровадженн¤ електронного ур¤ду ≥ насл≥дк≥в цього процесу, ми зТ¤сували перш за все, що це проект дорогий Ц в≥н вимагаЇ кап≥таловкладень не лише у компТютеризац≥ю ур¤дових структур та навчанн¤ державних службовц≥в. «начно б≥льш≥ кошти потр≥бн≥ на побудову в≥докремленоњ ур¤довоњ мереж≥, створенн¤ ≥нформац≥йно-телекомун≥кац≥йноњ ≥нфраструктури, просв≥тницьку та аг≥тац≥йну д≥¤льн≥сть, запровадженн¤ навчальний курс≥в у школах, вищих учбових закладах, центрах зайн¤тост≥, клубах та в ≥нших установах, аби охопити вс≥ верстви населенн¤, забезпечити њм р≥вн≥ можливост≥ використанн¤ серв≥с≥в електронного ур¤ду. “акож затрат потребуватиме п≥дготовка кадр≥в, розробка спец≥ал≥зованого програмного забезпеченн¤, п≥дтримка структури в належному стан≥, забезпеченн¤ безпеки мереж (¤к внутр≥шньоур¤довоњ, так ≥ украњнського сегменту √лобальноњ мереж≥), розробка нормативно-правовоњ бази та п≥дготовка судд≥в в≥дпов≥дноњ квал≥ф≥кац≥њ, забезпеченн¤ компТютерноњ та ≥нтернет-грамотност≥ державних службовц≥в р≥зних в≥домств (перш за все ћ≥н≥стерства внутр≥шн≥х справ, ћ≥н≥стерства юстиц≥њ ≥ т.≥н.).
Ќаск≥льки б ефективно не вдалос¤ вир≥шити ф≥нансове питанн¤ за рахунок приватного кап≥талу, певну частку все ж доведетьс¤ забезпечувати за рахунок бюджету. “обто, за рахунок грошей платник≥в податк≥в, точн≥ше Ц перерозпод≥ливши бюджетн≥ видатки (спр¤мувавши грош≥ з соц≥альноњ сфери, охорони здоровТ¤, м≥сцевих бюджет≥в на забезпеченн¤ потреб електронного ур¤ду). ѕерш н≥ж зважитис¤ на так≥ видатки, сл≥д оц≥нити, наск≥льки виг≥дним буде вкладенн¤. “о чому запровадженн¤ електронного ур¤ду виг≥дне дл¤ вас Ц саме дл¤ ¬ас?
якщо ¬и маЇте власний б≥знес. —к≥льки ¬и витрачаЇте на хабар≥ дл¤ податковоњ? —к≥льки часу витрачаЇ ¬аш бухгалтер (чи ¬и, ¤кщо ¬и Ї приватним п≥дприЇмцем) на кожний зв≥т до податковоњ? —к≥льки раз≥в ¬ам доводилось починати процедуру спочатку через в≥дсутн≥сть чи простроченн¤ одного пап≥рц¤? —к≥льки раз≥в ¬и втрачали грош≥ через те, що не встигли вчасно оформити л≥ценз≥ю, дозв≥л, супров≥дн≥ документи? —к≥льки раз≥в ¬и п≥дводили партнер≥в через бюрократичну т¤ганину? ј вони ¬ас? —к≥лькох кл≥Їнт≥в ¬и втратили, не зум≥вши задовольнити њхн≥ вимоги через надто складн≥ бюрократичн≥ процедури (чи надто велик≥ хабар≥ за њх уникненн¤)? ј ск≥льки заруб≥жних кл≥Їнт≥в чи партнер≥в в≥дмовились в≥д сп≥впрац≥ з ¬ами, не в змоз≥ вникнути у причини затримок ≥ складностей? ¬≥д ск≥лькох виг≥дних проект≥в ¬ам довелось в≥дмовитис¤, бо надто довго, складно ≥ дорого добитис¤ дозволу на њх вт≥ленн¤ у житт¤? як часто ¬ам доводилось поступатись власними ≥нтересами через неможлив≥сть захистити њх у суд≥ (довго, дорого ≥ нечесно)? —к≥льки раз≥в ¬и ≥ ¬аш≥ грош≥, ¬аша справа залежали в≥д милост≥ секретарки чи клерка? як часто ¬аш≥ дан≥ чи документи втрачались десь в середин≥ державноњ машини чи перекручувались пр≥звища, назви, адреси? —к≥льки раз≥в ¬и наштовхувались на Уа ¤ н≥чого про це не знаюФ в≥д чиновника, коли намагались по¤снити, що потр≥бн≥ документи вже подано, ≥нше в≥домство вже дало дозв≥л тощо? —к≥льки ще ви можете назвати ситуац≥й, коли ¬аш≥ ≥нтереси страждали через недосконал≥сть державних процедур Ц чи то сп≥впрац≥ з ¬ами, чи то взаЇмод≥њ м≥ж окремими органами?
„и не вважаЇте ¬и, що вс≥ ц≥ грош≥, весь цей час (знов ж таки, вартий грошей) вартий певних витрат (недоотриманн¤ ¤кихось п≥льг, ≥нших способ≥в не отримати назад в≥драхованих у бюджет кошт≥в)? ¬и не згодн≥, аби автоматизац≥¤ процес≥в л≥кв≥дувала посередника м≥ж ¬ами ≥ законом у вигл¤д≥ клерка та секретарки? ј сп≥льний доступ р≥зних орган≥в влади до ≥нформац≥йних ресурс≥в роз≥мкнув замкнене коло заповненн¤, поновленн¤, п≥дтвердженн¤ ≥ в≥зуванн¤ документ≥в? ≤ можлив≥сть п≥дтвердженн¤ за¤в, запит≥в, зв≥т≥в та ≥нших документ≥в цифровим п≥дписом, а отже Ц заповнювати ≥ в≥дсилати вс≥ папери в електронному вигл¤д≥, не зважаючи б≥льше на об≥дн≥ перерви, вих≥дн≥, св¤та ≥ черги? ј також щоб ви мали змогу у будь-¤кий момент д≥знатис¤ детально про вс≥ правила, обмеженн¤, процедури, закони, п≥дзаконн≥ акти, зм≥ни до них, потр≥бн≥ ¬ам дл¤ б≥знесу загалом чи дл¤ наступноњ оборудки? ≤ при тому це ще далеко не вс≥ можливост≥, ¤к≥ спроможний надати електронний ур¤д ¬ам.
якщо ¬и соц≥ально активна особист≥сть. —к≥льки годин роботи ≥ в≥дпочинку ¬и втратили, в≥дстоюючи черги в оф≥ц≥йних установах, аби розвТ¤зати чергову проблему (перманентне вимкненн¤ води, зн¤тий асфальт, в≥дсутн≥сть озелененн¤, парковка п≥д в≥кнами тощо)? —к≥льки нерв≥в ¬и витратили, погрожуючи скаргами до р≥зних ≥нстанц≥й слюсар¤м, начальнику ∆≈ а, дв≥рнику, електрику, вод≥Їв≥ автобусу, продавц¤м, ≥ знаючи, що ц≥ скарги зникнуть у нетр¤х бюрократ≥њ? —к≥льки часу ¬и витратили на пошуки потр≥бних телефон≥в чи адрес оф≥ц≥йних заклад≥в, кер≥вник≥в, в≥дпов≥дальних ос≥б, аби звТ¤затис¤ з ними безпосередньо? ≤ ви будете проти, аби частину ¬аших податк≥в витратили на забезпеченн¤ ¬ам можливост≥ легко ≥ в будь-¤кий час звТ¤зуватись з потр≥бним державним службовцем, аби захистити своњ ≥нтереси ¤к громад¤нина? ѕри тому, що ≥з переведенн¤м нормативно-правовоњ бази в електронний вигл¤д ¬и отримаЇте доступ до вс≥х розпор¤джень, постанов ≥ закон≥в, аби в≥дстоювати своњ права, спираючись на конкретн≥ факти порушень.
якщо компТютери ≥ ≥нтернет Ц це не дл¤ ¬ас, ¬и маЇте бачити людину в обличч¤. ¬и звикли до черг ≥ не дов≥р¤Їте н≥чому, що не перев≥рили особисто. «вичайно, вас н≥хто не примушуватиме вивчати компТютерну грамоту ≥ напружувати оч≥ перед мон≥тором. јле згадайте, з кого складаютьс¤ черги, в ¤ких ви сидите дн¤ми Ц ≥ в ¤ких вони також вимушен≥ сид≥ти, бо дос≥ не мали ≥ншого виходу. јле маючи можлив≥сть скористатис¤ послугами електронного ур¤ду, вони обовТ¤зково ними скористаютьс¤. “≥, що мають б≥льший доход ≥ можуть соб≥ дозволити компТютер ≥ ≥нтернет вдома Ц звТ¤зуватимутьс¤ з ур¤довими службами з дому. “≥, хто маЇ доступ до ≥нтернету з роботи, так само оберуть можлив≥сть вир≥шити своњ справи п≥д час об≥дньоњ перерви чи п≥сл¤ зак≥нченн¤ робочого дн¤ з≥ свого робочого м≥сц¤. ўе певний в≥дсоток громад¤н (здеб≥льшого молодших) п≥де до ≥нтернет-кафе, аби, сплативши к≥лька гривень, зв≥льнитис¤ в≥д черги в оф≥ц≥йн≥й установ≥ Ц ≥ зв≥льнити чергу в≥д себе. «а поширенн¤ ≥нтернет-к≥оск≥в в≥дсоток Уелектронних громад¤нФ ще зб≥льшитьс¤. ¬ результат≥ ¬и отримаЇте практично в≥льний доступ до приймалень ≥ служб державних орган≥в Ц чиновники матимуть час ≥ можлив≥сть прид≥лити ¬ам б≥льше уваги, витратити на ¬ас б≥льше часу, детальн≥ше по¤снити ¬аш≥ права, точн≥ше зТ¤сувати, що саме ¬ам необх≥дно. «а меншого навантаженн¤ клерки ≥ секретарки стануть вв≥члив≥шими, начальники Ц доступн≥шими. ¬и ≥ ¬аш≥ потреби стануть пом≥тн≥шими дл¤ держави. важлив≥шими дл¤ њњ службовц≥в.
якщо ¬и державний службовець. як часто результати ¬ашоњ роботи втрачались ≥ншими в≥дд≥лами Ц просто губились в завалах папер≥в? —к≥льки з в≥дв≥дувач≥в ¬и знаЇте краще, н≥ж сус≥д≥в, бо вони регул¤рно зТ¤вл¤ютьс¤ у вашому каб≥нет≥ дл¤ заповненн¤ тих самих форм, отриманн¤ тих самих дов≥док, п≥дтвердженн¤ тих самих в≥домостей (дан≥ дл¤ ¤ких ¬и вже вивчили напамТ¤ть)? —к≥льки раз≥в ¬и витримували скандали в≥дв≥дувач≥в та отримували догани в≥д начальства через документи, що зап≥знились, помилки в них п≥сл¤ поверненн¤ з ≥ншого в≥домства чи в≥дд≥лу та через ≥нш≥ обставини, ¤к≥ в≥д ¬ас не залежали? —к≥льки робочих дн≥в було з≥рвано через перев≥рки контрольними органами? „и ¬ас обурить, ¤кщо ¬и б≥льше не будете, ¤к конвеЇр, раз за разом писати т≥ сам≥ дан≥ до нових ≥ нових форм? „и ¤кщо ¬и вчасно ≥ автоматично отримуватимете пов≥домленн¤ про вс≥ д≥њ ≥нших в≥дд≥л≥в ≥ в≥домств, ¤к≥ так чи ≥накше стосуютьс¤ ¬ашоњ д≥¤льност≥? якщо справи ¬ашого в≥дд≥лу перестануть регул¤рно трусити контрольн≥ органи, бо перев≥рки проводитимутьс¤ в мереж≥ паралельно з ¬ашою роботою? ≤ вс≥ потр≥бн≥ в≥домост≥, п≥дтвердженн¤ ≥ документи ¬и матимете змогу просто зн≥мати вранц≥ з мереж≥ на св≥й робочий компТютер, не переживаючи, чи встигнуть њх донести? ј черги перед ¬ашими дверима зникнуть, бо к≥льк≥сть тих громад¤н, справи ¤ких треба вир≥шувати особисто з ними, зменшитьс¤ наст≥льки, що можна буде призначати конкретний час прийому, достатньо тривалого дл¤ детального, спок≥йного ≥ уважного розгл¤ду справи? ≈лектронний ур¤д Ц зручна р≥ч, ¤ка робить ¬ашу роботу б≥льш творчою ≥ менш рутинною, хоча й вимагаЇ вищоњ квал≥ф≥кац≥њ та б≥льшоњ в≥дпов≥дальност≥. ¬аша роль за електронного ур¤ду Ї б≥льшою ≥ важлив≥шою, бо ¬и перестаЇте бути просто гвинтиком державноњ машини.
якщо ¬и пол≥тик. ¬ас електронний ур¤д ц≥кавить, по-перше, ¤к можлив≥сть пост≥йно тримати сусп≥льство ≥ пресу в курс≥ своЇњ д≥¤льност≥ (¤кщо ¬и Ї ур¤довцем будь-¤кого р≥вн¤ чи депутатом представницького орган≥ влади будь-¤кого р≥вн¤) ≥ не зникати з ≥нформац≥йного пол¤ у пер≥од м≥ж виборчими кампан≥¤ми. ¬аше пр≥звище не забудетьс¤, а ваш≥ дос¤гненн¤ кожного моменту можна аргументувати, пославшись на в≥дпов≥дний електронний ресурс, де все наведено в подробиц¤х. ≤ водночас електронний ур¤д (¤кщо ¬и на даний момент пол≥тик поза владою) Ц можлив≥сть контролю Уон-лайнФ д≥¤льност≥ будь-¤ких орган≥в влади чи посадовц≥в. ўо означаЇ конкретну ≥ ірунтовну критику, аргументовану ≥ вчасну. —творити опозиц≥ю, ¤ка здатна бути реальним претендентом на владу, складно, але електронний ур¤д це завданн¤ значно полегшуЇ. ƒо того ж перспективою електронного ур¤ду Ї цифрова демократ≥¤ Ц найефективн≥ший з ус≥х ≥снуючих спос≥б п≥дтримки контакту з електоратом ≥ збереженн¤ соц≥альноњ бази пол≥тичного руху чи структури. ÷е варто зусиль.
ѕросто дл¤ кожного громад¤нина. якщо головне ¬аше побоюванн¤ Ц залишитис¤ в результат≥ сам на сам з бездушною машиною, ≥ ¬и переживаЇте, що електронний ур¤д перетворитьс¤ на закриту структуру, добитис¤ до ¤коњ УвживуФ нереально, ≥ дов≥рити ¤к≥й свою долю неможливо, ¬и даремно хвилюЇтесь. прислухайтесь до думки ќлександра Ѕрамса, кер≥вника украњнського ≥нтернет-проекту ј≤Ќ (http://ain.com.ua/). ѕросто дос≥ ми звикли вм≥щувати в центр саме державу, хоча крањнам з Ївропейським ментал≥тетом под≥бне сприйн¤тт¤ не властиве. √оловна перевага електронного ур¤ду Ц його ор≥Їнтован≥сть на громад¤нина, на кл≥Їнта. ≈лектронний ур¤д нарешт≥ ставить державу, њњ органи ≥ службовц≥в на м≥сце Ц те м≥сце, що ≥ в≥дводилос¤ њм в модел≥ громад¤нського сусп≥льства. ¬заЇмна дов≥ра людей ≥ УвладиФ, що п≥двищуЇтьс¤ внасл≥док контакт≥в через мережу, справд≥ не маЇ сенсу. ќск≥льки електронний ур¤д перетворюЇ "владу" на в≥длагоджену машину з виробництва певних функц≥й в прозорому кожус≥, що стоњть посеред в≥ртуальноњ агори, де, власне, ≥ в≥дбуваЇтьс¤ сусп≥льне ≥ пол≥тичне сп≥лкуванн¤ Ц м≥ж людьми. ћ≥ж ними ж п≥двищуЇтьс¤ ≥ дов≥ра. 1 ≈лектронний ур¤д перетворюЇ власне ур¤д на машину, а вас перетворюЇ з перес≥чного гвинтика на людину ≥ громад¤нина, на особист≥сть, ¤ка ≥ вир≥шуЇ своњ справи чи то в електронному, чи то в звичному режим≥.


Ќазад на главную страницу



Hosted by uCoz